Kyllä, minäkin, muiden blogeista Tallinna-postauksia kateellisena lukenut, olen nyt käynyt tuossa lankojen luvatussa kaupungissa villashoppailemassa!

Idea matkasta ei tullut minulta vaan avomieheltä joka ehdotti pientä reissua, myö kun ei oikein ikinä olla käyty kahdestaan missään kauempana. Okei, ei Tallinna kovin kaukana ole mutta ei miuta sen kauemmas haluttanutkaan lähteä kahdesta syystä: 1. En halunnut jättää vauvaa pitemmäksi aikaa. 2. NE LANKAKAUPAT!

Saavuimme Tallinnan satamaan viime perjantaina Baltic Princess -aluksella neljän ja puolen tunnin laivamatkan jälkeen klo 22 illalla ja kävelimme hotellillemme jonka tornitaloa kohti oli helppo suunnistaa ilman karttaakin. Huoneemme oli 17. kerroksessa, ja näköalat olivat hulppeat!

Lauantaiaamuna potkin miehen hereille ennen yhdeksää sillä oli aika lähteä KARNALUKSIIN. Tässä vaiheessa haluan kiittää kaikkia bloginpitäjiä jotka ovat kuvailleet toinen toistaan yksityiskohtaisemmin miten sinne pääsee! Osasin loistavia kuvaohjeita katseltuani perille kuin paikalliset, vaikka seutu on vähintäänkin epämääräistä. Ostin meille tunnin voimassa olevat liput R-Kioskilta Viru-keskuksesta (opiskelijalippu maksoi 8 kroonia eli noin 50 senttiä) ja huristimme nelosen raitiovaunulla Tartu maantietä Karnaluksin luo. (Tässä vaiheessa haluan huomauttaa että jos menette joskus kyseiseen liikkeeseen ratikalla, ottakaa ainakin se kahden tunnin lippu, tunnissa tulee KIIRE.) Se kauppa oli todellinen taivas, laatikoittain nauhoja, solkia, nappeja ja helmiä, monen metrin pituinen seinä puikkoja ja muita neuletarvikkeita. Ja ennen kaikkea lankoja! Tukkupakkauksessa (kymmenen kerän pussi) langat ovat edullisimpia, ja pussiin saa kerätä eri värejä kyseistä lankaa. Yksittäinkin ostettuna lankojen hinnat olivat vain murto-osa siitä mitä niistä olisi saanut pulittaa Suomessa. Karnaluksista lähti mukaan iso kassillinen lankaa ja muuta tarviketta.

Vietyämme lankasaaliin hotellille ja levähdettyämme hivenen lähdimme kiertelemään Vanhaa kaupunkia. Matka ei ollut pitkä, hotellimme oli aivan Viru-porttia vastapäätä. Istahdimme hetken pienessä suloisessa kahvilassa sivukadulla jonka joulukoristelut olivat upeat. Tietenkin mie halusin poiketa kaikissa kaupoissa missä näytti olevan jotain villaista kaupan, ja erään putiikin nurkkahyllystä löysinkin kauniita vironvillavyyhtejä alennuksesta... Lounasta söimme Turg -nimisessä kotoisessa ravintolassa.

Raatihuoneen torilla oli tungosta, perinteiset joulumarkkinat olivat alkamassa, ja ne kestäisivät jouluun saakka. Suurin osa puisista kojuista oli jo pystyssä, ja isoon kuuseen viriteltiin suuria jouluvaloja. Myynnissä oli hehkuviinin, puutöiden, korujen ja makeisten lisäksi toinen toistaan upeampia kirjoneuleita, Virossa villakulttuuri on todella voimissaan!

Illalla suuntasimme uudestaan Vanhaan kaupunkiin syömään, tällä kertaa vähän hienommin. Jouluvalaistus oli hengästyttävän upea pimeällä, harmi ettei sitä loistoa saanut vangittua kuvaan.

Lauantai-iltana meni yli puolenyön ennen kuin pääsimme nukkumaan, siispä sunnuntaiaamuna nousin vasta kymmenen maissa. Olin jo koko lauantain vilkuillut huoneemme ikkunasta alhaalla näkyvää Kaubamaja-ostoskeskusta kaipaavasti, sillä tiesin siellä olevan Liann Lõngad -lankakaupan. Miehekkeen vielä uinaillessa päätin lähteä kokeilemaan onneani, ja kauppa oli kuin olikin auki jo sunnuntaiaamuna! Liike oli pieni mutta monipuolinen (ja edullinen!) ja siellä kävi Visa Electron, joten  mukaan lähti taas ihan pieni säkki villaa... Lankoja valitessani kauppa pölähti täyteen suomalaisia tätejä jotka kilvan päivittelivät kaupan ihanuutta. Mitenköhän samat tädit olisivat käyttäytyneet Karnaluksissa? Varmaan villiintyneet täysin :D

Sunnuntaina puoliltapäivin luovutimme huoneen ja laiva irtosi laiturista klo 13 aloittaen matkan takaisin koti-Suomeen. Reissu oli kaikin puolin onnistunut, kaikki rahat meni ja hauskaa oli!

Tässä koko saalis:

*Yksiväristä vironvillaa 400 g

*Liukuvärjättyä vironvillaa 1400 g

*Patons Fairytale Dreamtime -vauvalankaa (pehmeää oranssia) 300 g

*Austermann Creativ + Filz -villalankaa 500 g

*G-B Match -sukkalankaa yht. 200 g

*Pieniä hopeasolkia villapaitoihin 2 pussia (20 kpl)

*Kahdet bambuiset Addin pyöröt, seiskat ja vitoset

*Kahdet bambuiset sukkapuikot, vitoset ja kutoset